Zagadnienia na egzamin dyplomowy
Egzamin dyplomowy składa się z dwóch części:
1) egzaminu kierunkowego – student losuje 1 pytanie z zakresu obszaru tematycznego pracy*,
2) obrony pracy dyplomowej – student odpowiada na 2 pytania z zakresu problematyki pracy dyplomowej (po jednym od promotora i recenzenta)
* dyplomant przygotowuje się z takiego zakresu materiału, jaki został opracowany dla Zakładu jego promotora
Zakład Dietetyki
DIETETYKA (egzamin licencjacki)
- Scharakteryzuj wskaźniki biochemiczne świadczące o stopniu niewydolności nerek i uwzględniając ich nasilenie, określ rodzaj dietoterapii.
- Omów rolę śródbłonka w regulacji ciśnienia tętniczego i utrzymania homeostazy, wskaż główne założenia diety hipotensyjnej.
- Omów mechanizm regulacji metabolizmu kości i przedstaw zasady terapii żywieniowej w osteoporozie.
- Omów żywieniowe podłoże choroby refluksowej żołądkowo-przełykowej GERD oraz zalecenia dietetyczne z uwzględnieniem produktów zalecanych i niezalecanych.
- Scharakteryzuj rolę Helicobacter Pylori w rozwoju choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy, przedstaw ilościowo-jakościowe zalecenia dietetyczne.
- Scharakteryzuj rolę dietoterapii w przewlekłym i ostrym zapaleniu pęcherzyka żółciowego.
- Scharakteryzuj parametry biochemiczne świadczące o zagrożeniu ustroju miażdżycą i podaj główne wskazania profilaktyki i leczenia dietetycznego.
- Zalecenia dietoterapii w stłuszczeniu wątroby.
- Zasady żywienia w kamicy żółciowej.
- Postępowanie dietetyczne w dnie moczanowej.
- Etapy postępowania w dietoterapii otyłości. Przedstaw przykład diety ubogoenergetycznej w oparciu o podane dane pacjenta.
- Żywność funkcjonalna i specjalnego przeznaczenia w dietoterapii chorób cywilizacyjnych (otyłość, miażdżyca, cukrzyca, nowotwory).
- Zasady postępowania dietetycznego w cukrzycy typu 2. Przedstaw przykład diety w oparciu o podane dane pacjenta.
- Zasady żywienia kobiet w ciąży powikłanej cukrzycą.
- Zalety i wady diet z ograniczeniem węglowodanów. Przedstaw przykład diety.
- Zalety i wady diety wysokobiałkowej. Przedstaw przykład diety.
- Omów rola diety śródziemnomorskiej w zapobieganiu chorobom dietozależnym.
- Podstawowe błędy żywieniowe sprzyjające występowaniu otyłości u dzieci.
- Przedstaw kryteria diagnostyczne zaburzeń odżywiania oraz schemat leczenia dietetycznego.
- Omów chemoprewencję żywieniową nowotworów na poszczególnych poziomach kancerogenezy.
Zakład Fizjoterapii
FIZJOTERAPIA (egzamin magisterski)
- Główne założenia postępowania fizjoterapeutycznego u pacjentów z bólem i ograniczeniami ruchomości powodowanymi bliznami pooperacyjnymi.
- „Czerwone fagi” w postępowaniu fizjoterapeutycznym mogące wskazywać na chorobę nowotworową pacjenta.
- Elementy postępowania fizjoterapeutycznego u pacjentów z porażeniem nerwu twarzowego.
- Główne zasady pomiaru i zapisu zakresu ruchów w stawach według SFTR.
- Skala oraz zasady oceny siły mięśniowej wg. Lovetta.
- Testy i ćwiczenia równoważne.
- Metodyka poizometrycznej relaksacji mięśni.
- Testy funkcjonalne – zadania i przykłady.
- Zasady prowadzenia ćwiczeń kształtujących.
- Ogólne zasady kinezyterapii stawów w chorobach reumatycznych.
- Ręka reumatoidalna – rola fizjoterapeuty w rehabilitacji chorego.
- Zasady usprawniania pacjenta po amputacji goleni z uwzględnieniem postępowania protetycznego.
- Główne założenia metody NDT Bobath w usprawnianiu dzieci.
- Postępowanie fizjoterapeutyczne u pacjenta z rozpoznaniem SM w okresie reemisji.
- Kierunki terapii u pacjenta z rozpoznaniem choroby Parkinsona.
- Zasady planowania i programowania fizjoterapii pacjentów we wczesnym i odległym okresie leczenia po zawale mięśnia sercowego, poddanych leczeniu trombolitycznemu.
- Zasady planowania i programowania fizjoterapii pacjentów z chorobami układu oddechowego, w zależności od wyników badań czynnościowych: wentylacji, wydolności oddechowej, oceny duszności, wieku pacjenta i schorzeń współistniejących oraz stanu klinicznego, funkcjonalnego i psychicznego pacjenta.
- Dysfunkcja stawu skroniowo-żuchwowego (etiologia, objawy, anamneza – badanie podmiotowe i przedmiotowe).
- Wskazania i przeciwwskazania ogólne (względne i bezwzględne) oraz specjalne (dla okolicy szyi i brzucha) manualnego drenażu limfatycznego.
- KTP (kompleksowa terapia przeciwobrzękowa), jej części składowe oraz ich cele.
WYCHOWANIE FIZYCZNE (egzamin licencjacki)
- Budowa i funkcje układu ruchu.
- Budowa stawów (połączeń maziowych) i jej wpływ na zakres ruchomości.
- Charakterystyka włókien wolno- i szybkokurczliwych.
- Wiek rozwojowy, aspekty i kryteria oceny.
- Wpływ bezczynności ruchowej na organizm.
- Sposoby oceny wydolności tlenowej.
- Badanie i ocena elastyczności mięśniowej grupy mięśni posturalnych oraz zakresów ruchomości w stawach rzutujących na postawę ciała.
- Scharakteryzuj zaburzenia równowagi oraz metody ich diagnozowania.
- Scharakteryzuj środowiskowe uwarunkowania sprawności motorycznej.
- Metodyka postępowania korekcyjnego w wadach postawy w płaszczyźnie strzałkowej – dobór ćwiczeń do poszczególnych wad.
- Wady stóp oraz zasady postępowania korekcyjnego.
- Dyscypliny sportu gimnastycznego.
- Konkurencje w akrobatyce sportowej.
- Konkurencje w gimnastyce sportowej kobiet i mężczyzn.
- Zasada indywidualizacji treningu sportowego – czynniki wpływające na odrębność procesu szkolenia poszczególnego zawodnika.
- Przedstaw metodykę nauczania wybranego elementu techniki specjalnej.
- Omów zalety i wady poszczególnych metod nauczania stosowanych w wychowaniu fizycznym.
- Rola nauczyciela wychowania fizycznego w szkolnym wychowania fizycznego.
- Na podstawie różnych toków zajęć wychowania fizycznego omów zasady budowy lekcji.
- Podaj i omów wpływ form organizacyjnych na intensywność lekcji.
Zakład Nauk Biologicznych
WYCHOWANIE FIZYCZNE (egzamin magisterski)
- Omów procesy apoptozy i nekrozy.
- Omów role kinazy kreatynowej i dehydrogenazy mleczanowej w ocenie intensywności treningów.
- Przedstaw kontinuum energetyczne w sportach o charakterze wytrzymałościowym.
- Wyjaśnij, dlaczego nie można przebiec maratonu sprintem?
- Jak odróżnić przemęczenie funkcjonalne od niefunkcjonalnego i przetrenowania?
- Scharakteryzuj współczesne trendy w odnowie biologicznej sportowców.
- Co to jest edukacja zdrowotna i promocja zdrowia?
- Wymień modele edukacji zdrowotnej.
- Skutki treningu siły.
- Sposoby dozowania obciążenia w wysiłku wytrzymałościowym.
- Co to jest próg przemian beztlenowych i jak się go wyraża i jakie jest jego wykorzystanie?
- Jaka jest skuteczność treningu siły u dzieci i młodzieży?
- Jakie efekty przynosi trening zdrowotny (siły, wytrzymałości, gibkości i koordynacji) osób starszych? Jaka jest ich skuteczność (w porównaniu do młodych osób?
- Jakie zmiany zachodzą w podczas starzenia się w układzie ruchu, układach wegetatywnych oraz w układach regulujących?
- Struktury anatomiczne zaangażowane w kontrolę ruchu.
- Różnice osobnicze w budowie biernego aparatu ruchu.
- Dymorfizm płciowy i jego przejawy.
- Asymetria i jej rodzaje.
- Metody treningu siłowego stosowane w treningu zdrowotnym.
- Ocena wydolności i sprawności fiz. w treningu zdrowotnym.
WYCHOWANIE FIZYCZNE (egzamin licencjacki)
- Budowa i funkcje układu ruchu.
- Budowa i funkcje układu krążenia i układu oddechowego.
- Ontogeneza i czynniki rozwoju człowieka.
- Wiek rozwojowy, aspekty i kryteria oceny.
- Scharakteryzuj zasady komunikacji międzykomórkowej.
- Wymień tlenowe i beztlenowe systemy energetyczne.
- Rola enzymów w kontroli reakcji metabolicznych.
- Rodzaje skurczów mięśniowych i ich charakterystyka.
- Charakterystyka włókien wolno- i szybkokurczliwych.
- Sposoby oceny wydolności tlenowej.
- Budowa stawu kolanowego.
- Ukrwienie kończyny górnej i dolnej.
- Współpraca układu nerwowego z mięśniowym w wybranej dyscyplinie sportu.
- Budowa stawów (połączeń maziowych) i jej wpływ na zakres ruchomości.
- Wpływ bezczynności ruchowej na organizm.
- Różnice fizjologiczne między kobietami mężczyznami i ich wpływ na zdolności wysiłkowe.
- Wymień i opisz 4 podstawowe etapy udzielania pomocy.
- Co to jest resuscytacja krążeniowo-oddechowa, opisz metodę i okoliczności zastosowania.
- Wpływ zespolonego działania czynników atmosferycznych na organizm.
- Wymień i scharakteryzuj tylko jedną z 12 grup produktów spożywczych.
Zakład Nauk Humanistycznych i Społecznych
WYCHOWANIE FIZYCZNE (egzamin magisterski)
- Najważniejsze przejawy kultury fizycznej w okresie starożytności.
- Patriotyzm w sporcie polskim w XIX i XX wieku.
- Współczesny ruch olimpijski w skali ogólnopolskiej i globalnej.
- Tendencje w rozwoju sportu na świecie w XX i XXI wieku.
- Najwybitniejsi przedstawiciele sportu w Polsce – wybrane przykłady.
- Przedstaw rolę tożsamości w życiu człowieka. Jakie są etapy jej kształtowania i rodzaje.
- Przedstaw osiągnięcia rozwojowe dziecka w okresie dorastania.
- Przedstaw osiągnięcia rozwojowe dziecka młodszym wieku szkolnym.
- Opisz zjawiska społeczne takie jak stereotypy, uprzedzenia i dyskryminacja. Jak przeciwdziałać uprzedzeniom?
- Przedstaw zjawisko deindywiduacji. Jakie czynniki sprzyjają i jakie czynniki zapobiegają deindywiduacji?
- Cechy procesu wychowania. Psychospołeczne uwarunkowania procesu wychowania.
- Proces wychowania w koncepcjach psychologicznych, społecznych i pedagogicznych.
- Metody wychowania oraz formy oddziaływań wychowawczych.
- Trudności wychowawcze. Przyczyny trudności wychowawczych, ich profilaktyka i terapia, przejawy trudności wychowawczych.
- Warunki prawidłowego porozumiewania się w szkole, komunikacja pedagogiczna, strategie rozwiązywania konfliktów szkolnych.
- Inkontrologia, Uniwersalizm, jako propozycje nowego myślenia, filozofii człowieka we współczesnej filozofii polskiej.
- Grecki racjonalizm humanistyczny – Sokrates, Platon, Arystoteles.
- Zagadnienie uwarstwienia społecznego. Zróżnicowanie społeczno-zawodowe. Klasy, warstwy społeczne.
- Małe grupy społeczne, duże grupy społeczne, zasady ich funkcjonowania.
- Kierunki w etyce.
WYCHOWANIE FIZYCZNE (egzamin licencjacki)
- Igrzyska w starożytnej Grecji na przykładzie Olimpii.
- Pozytywne i negatywne zjawiska we współczesnym sporcie.
- Patriotyczny i sportowy charakter Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”.
- Pierre de Coubertin i jego idea ruchu olimpijskiego.
- Osiągnięcia Eugeniusza Piaseckiego w teorii i historii wychowania fizycznego.
- Charakterystyka zaburzeń rozwojowych tj. autyzm, zespól Aspergera, z. borderline, ADHD.
- Specyficzne potrzeby edukacyjne – definicja, rodzaje, charakterystyczne przejawy.
- Czynniki efektywności pracy nauczyciela, definicja podmiotowości nauczyciela i jej uwarunkowania.
- Metody i techniki badań pedagogicznych.
- Charakterystyka metod aktywizujących w procesie nauczania.
- Podstawowe założenia humanistycznej koncepcji osobowości oraz jej znaczenie dla wyjaśniania ludzkich zachowań.
- Stres w ujęciu poznawczo-transankcyjnym i sposób radzenia sobie ze stresem.
- Poczucie koherencji. jak rozwijać poczucie koherencji u dzieci?
- Mechanizmy działania placebo oraz czynniki wypływające na jego działanie.
- Symptomy traumatyzacji u dzieci oraz sposoby pomocy.
- Grecki racjonalizm humanistyczny. Filozofia Sokratesa, Platona, Arystotelesa.
- Racjonalizm empiryczno-sensualistyczny. Racjonalizm Locke’a, Berkeleya, Hume’a.
- Etyka jako nauka.
- Etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego.
- Pojęcie stratyfikacji społecznej.
Zakład Wychowania Fizycznego i Sportu
- WYCHOWANIE FIZYCZNE (egzamin licencjacki)
- WYCHOWANIE FIZYCZNE (egzamin magisterski)
- FIZJOTERAPIA (egzamin magisterski)
WYCHOWANIE FIZYCZNE (egzamin licencjacki)
- Dobór obciążeń treningowych w zależności od etapów szkolenia sportowego.
- Zasada indywidualizacja treningu sportowego – czynniki wpływające na odrębność procesu szkolenia poszczególnego zawodnika.
- Plan życiowy (perspektywiczny) szkolenia sportowego lekkoatlety – etapy szkolenia sportowego.
- Co to jest pływalność i od czego zależy?
- Jakie siły działają na ciało pływaka w pływaniu statycznym, a jakie dynamicznym?
- Wymień podstawowy podział elementów techniki gry w piłce siatkowej.
- Wymień podstawowy podział elementów techniki gry w piłce ręcznej.
- Metodyczne i szkoleniowe założenia lekcji w różnych grupach zaawansowania w siatkówce.
- Omów zalety i wady poszczególnych metod nauczania stosowanych w wychowaniu fizycznym.
- Rola nauczyciela wychowania fizycznego w szkolnym wychowania fizycznego.
- Na podstawie różnych toków zajęć wychowania fizycznego omów zasady budowy lekcji.
- Podaj i omów wpływ form organizacyjnych na intensywność lekcji.
- Wartości ciała jako motyw aktywności fizycznej. Globalne i selektywne rozumienie kultury fizycznej, wzory kultury fizycznej.
- Czynniki fizyczne w wychowaniu fizycznym i ich wpływ na organizm dzieci i młodzieży.
- Funkcje i dysfunkcje turystyki w zakresie: zdrowia, kształcenia, świadomości ekologicznej, urbanistyki, polityki.
- Przedstaw metodykę nauczania wybranego elementu techniki specjalnej.
- Wymień rodzaje gier i zabaw ruchowych oraz podaj po jednym tytule każdej zabawy.
- Scharakteryzuj środowiskowe uwarunkowania sprawności motorycznej.
- Wymień metody diagnostyczne stosowane w biomechanice.
- Scharakteryzuj zaburzenia równowagi oraz metody ich diagnozowania.
WYCHOWANIE FIZYCZNE (egzamin magisterski)
- Obciążenia treningowe – definicje, rodzaje klasyfikacji i rejestracji.
- Makrocykl treningowy w LA – charakterystyka, rodzaje i długość realizacji.
- Co to jest pływalność i od czego zależy?
- Jaka jest kolejność stylów pływackich w pływaniu stylem zmiennym indywidualnie i w sztafecie?
- Omów metodykę nauczania jednego z wybranych elementów techniki gry w piłce siatkowej.
- Omów metodykę nauczania jednego z wybranych elementów techniki gry w piłce ręcznej.
- Omów rolę oraz podaj przykłady wykorzystania środków technologii informatycznej na zajęciach wychowania fizycznego. Jak zrealizujesz zdalne nauczanie wychowania fizycznego?
- Przedstaw w skrócie swoją propozycję Przedmiotowego Systemu Oceniania (PSO) z wychowania fizycznego z uwzględnieniem obowiązujących przepisów. Jaka jest rola i funkcje oceny?
- Indywidualizacja, intelektualizacja w procesie nauczania wychowania fizycznego. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na zajęciach wychowania fizycznego.
- Działania kontrolne w treningu sportowym – rodzaje, przedmiot i poziom struktury.
- Wymień typy testów w sporcie.
- Cele i rodzaje wspomagania w sporcie.
- Rola i walory turystyki oraz krajoznawstwa w szkole.
- Scharakteryzuj szkolne formy turystyki i krajoznawstwa.
- Przedstaw podział formacji w piłce nożnej 11 osobowej i systemy gry.
- Wymień zdolności koordynacyjne zdolności w piłce nożnej.
- Wymień metody oceny analizy ruchu.
- Scharakteryzuj metody diagnozowania mocy maksymalnej oraz czasu reakcji.
- Proces indywidualizacji nauczania w lekcji / treningu w grach zespołowych / siatkówce.
- Zadania i specyfika przygotowania technicznego w grach sportowych w nauczaniu początkowym.
FIZJOTERAPIA (egzamin magisterski)
- Wymień cechy przebiegu ruchu.
- Scharakteryzuj zaburzenia równowagi oraz metody ich diagnozowania.
- Wymień elementy układu ruchu człowieka.
- Główne założenia postępowania fizjoterapeutycznego u pacjentów z bólem i ograniczeniami ruchomości powodowanymi bliznami pooperacyjnymi.
- „Czerwone fagi” w postępowaniu fizjoterapeutycznym mogące wskazywać na chorobę nowotworową pacjenta.
- Elementy postępowania fizjoterapeutycznego u pacjentów z porażeniem nerwu twarzowego.
- Główne zasady pomiaru i zapisu zakresu ruchów w stawach według SFTR.
- Skala oraz zasady oceny siły mięśniowej wg. Lovetta.
- Testy i ćwiczenia równoważne.
- Testy funkcjonalne – zadania i przykłady.
- Ogólne zasady kinezyterapii stawów w chorobach reumatycznych.
- Ręka reumatoidalna – rola fizjoterapeuty w rehabilitacji chorego.
- Zasady usprawniania pacjenta po amputacji goleni z uwzględnieniem postępowania protetycznego.
- Główne założenia metody NDT Bobath w usprawnianiu dzieci.
- Postępowanie fizjoterapeutyczne u pacjenta z rozpoznaniem SM w okresie reemisji.
- Kierunki terapii u pacjenta z rozpoznaniem choroby Parkinsona.
- Rehabilitacja kardiologiczna – etap szpitalny. Zasady prowadzenia fizjoterapii.
- Techniki oczyszczania drzewa oskrzelowego w fizjoterapii pulmonologicznej.
- Wskazania i przeciwwskazania ogólne (względne i bezwzględne) oraz specjalne (dla okolicy szyi i brzucha) manualnego drenażu limfatycznego.
- KTP (kompleksowa terapia przeciwobrzękowa), jej części składowe oraz ich cele.